B92 - B92 - Wikipedia

Z Wikipédie, Voľnej Encyklopédie

Pin
Send
Share
Send

RTV B92
Rodné meno
РТВБ92
Akciová spoločnosť
PriemyselMédiá
Založené15. mája 1989; Pred 31 rokmi (1989-05-15)
ÚstredieAutoput za Záhreb 22, ,
Srbsko
Plocha slúžila
Srbsko
Po celom svete
Kľúčoví ľudia
Srđan Milovanović (generálny riaditeľ)
PríjmyPokles 9,74 milióna (2018[1])
Zvýšiť 0,61 milióna EUR (2018[1])
Celkové aktívaZvýšiť 13,88 milióna EUR (2018[2])
Celkový kapitálStabilné €0 (2018[2])
MajiteľSrđan Milovanović
Počet zamestnancov
116 (2018)
Webová stránkawww.b92.net

RTV B92, alebo jednoducho B92, je srbská spravodajská stanica a televízny a rozhlasový vysielateľ s celoštátnym pokrytím so sídlom v Belehrad, Srbsko.

Spoločnosť bola založená v roku 1989 ako rozhlasová stanica a bola vzácnym východiskom pre západné správy a informácie v FR Juhoslávia pod Slobodan Milošević, a bol silou mnohých ľudí demonštrácie ktorá sa odohrala v Belehrade počas nepokojných 90. rokov. Aj to hralo rocková hudba.[3] Z tohto dôvodu vyhrala RTV B92 MTV Osloboď svoju myseľ v roku 1998 a mnoho ďalších ocenení za žurnalistiku a boj za ľudské práva. RTV B92 je predmetom najpredávanejšej knihy Toto je Srbsko. Dňa 6. Októbra 2000, nasledujúci deň po zvrhnutie Slobodana Miloševiča, RTV B92 založila srbskú komerčnú televíznu stanicu s názvom TV B92.

V apríli 2008 uviedla televízia RTV B92 na trh svoj druhý televízny (iba káblový) kanál s 24-hodinovým spravodajstvom B92 Informácie.

Od roku 2014 začala RTV B92 proces sťahovania z mediálneho trhu pod značkou B92. V júli 2015 bolo rádio B92 odstavené a nahradilo ho nové rádiové vysielanie s názvom Prehrávajte rádio. V decembri 2016 prestal káblový kanál B92 Info existovať, keď ho nahradil Prva svet, a nakoniec 11. septembra 2017 o 18:30 SEČ zmenila spoločnosť TV B92 svoj názov na O2.TV.

Mediálna spoločnosť RTV B92 pokračuje v prevádzkovaní spoločnosti Prehrávajte rádio a O2.TV televízny kanál. 1. marca 2020 o 16:00 SEČ, O2.TV zmenil názov na TV B92. Od decembra 2017 sú ďalšími aktívnymi segmentmi mediálnej siete B92 B92.net webový portál, B92 Fond humanitárny fond, Samizdat B92 vydavateľ kníh a Rex kultúrne stredisko. Najvýznamnejšia osoba v histórii RTV B92 je Veran Matić, ktorý je jedným zo zakladateľov a CEO od založenia B92 v rokoch 1989 až 2019.[4]

História

Rozhlasová stanica bola pôvodne vysielaná v roku 1989 s finančnou pomocou Nadácie otvorenej spoločnosti a TY SI POVEDAL,[5] hoci ju v prvých rokoch úrady niekoľkokrát odstavili.

Na istý čas bol vynútený zo vzduchu, keď NATO bombardovali Juhosláviu a vládni agenti zakročili proti prozápadnému spravodajstvu. Vláda prevzala stanicu v roku 1999, ale tím pokračoval vo vysielaní v požičaných štúdiách ako B2-92. Počas úsvitu v máji 2000 vládne jednotky chytili všetko, ibaže internetové vysielanie z tajných štúdií pokračovalo až po zosadení Miloševiča v októbri 2000, keď boli obe stanice zjednotené. Odvtedy pokračovala ako kombinovaná hudobná a spravodajská rozhlasová stanica.

Počas Juhoslovanske vojny v 90. rokoch bola RTV B92 jedným z mála zdrojov pre správy, ktoré vláda nekontrolovala. Vláda síce urobila všetko, čo bolo v jej silách, aby zabránila RTV B92 v prenose svojich programov, zlyhali.[potrebná citácia] S pomocou holandského poskytovateľa internetu XS4AllRTV B92 začala vysielať svoje programy cez internet v roku 1996. Tieto vysielania sa potom tiež opätovne vysielali cez internet Svetová služba BBC zatiaľ čo niekoľko miestnych staníc na zemi sprístupňovalo programy po celú dobu Srbsko[6] V roku 1996 Internationale Medienhilfe organizácia udelila titulu „Radiostation des Jahres“ rádiu B92.[7]

Neskôr bola predstavená jej televízna stanica, internetový portál a ISP, ako aj etikety na CD a knihy.

Rádio

1989–2015: rozhlas B92

Rádio B92 bolo založené v máji 1989 v Belehrade ako prevažne mládežnícka stanica na pásme 92,5 MHz FM. V priebehu rokov sa z neho stalo národné rádio so širokým publikom. Rozhlasová stanica na svojom vrchole mala okolo 400 000 poslucháčov denne, čo tvorilo 35% všetkých poslucháčov rozhlasu a takmer 80 staníc bojovalo o vysielací čas. Od roku 2014 pokrývalo rádio B92 celé územie Srbska.

Najvýznamnejšie rozhlasové programy boli Kažiprst (ukazovák), ktoré obvykle zahŕňajú rozhovory s významnými verejnými činiteľmi naživo alebo príležitostne naživo, Peščanik (Presýpacie hodiny), liberálna talkshow, svojho druhu rozhlasový blog, editoval Svetlana Vuković a Svetlana Lukić a ranný program Dizanje (vstávanie).

Popoludní 9. júla 2015 bola väčšina zamestnancov rozhlasu prepustená. Medzi ľuďmi, ktorí pri tej príležitosti prišli o prácu, boli všetci zamestnanci v sekcii spravodajstva a hudby - sekcií, ktoré robili ochrannú známku Rádia B92. V ten istý deň boli zrušené všetky rozhlasové programy, pričom za vysielanie zostalo iba rádio a dvaja zvyšní zamestnanci.[8]

2015 - súčasnosť: Play Radio

13. júla 2015 nový Prehrávajte rádio sa začalo na 92,5 MHz FM, pričom sa vysielala iba hudba a promo program, ktorý tentokrát uviedol názov B92. Po zmene názvu je teraz rádiová časť stránky B92 presmerovaná na Prehrávajte rádio webová stránka, ktorá obsahuje stream, ktorý umožňuje návštevníkom počúvať stanicu. Avšak Prehrávajte rádio sa začalo oznámením letného harmonogramu v práve zatvorenom rádiu B92. Stanica začala vysielať 31. augusta 2015 o 06:00.[9][8]

Televízia

Staré ústredie B92 v Novi Beograd
Prvé logo TV B92 sa používalo od 6. októbra 2000 do 19. júna 2003

Televízia B92

2000–2003

6. októbra 2000 začala televízia B92 vysielať ako miestna televízna stanica, ktorá sa dostala do väčšej belehradskej mestskej časti a častí Vojvodiny. Počas nasledujúcich niekoľkých rokov stanica rozšírila sieť opakovačov a bolo ju vidieť vo väčšine Srbska.

Od roku 2000 je denné spravodajstvo v televízii B92 populárne u divákov. Jeho televízne spravodajstvo bolo po národnom vysielaní druhým najsledovanejším v Srbsku. Popoludňajšie vydanie bolo o 16:00 a ústredné vydanie bolo o 20:00. Toto bolo jediné vydanie s dvoma moderátormi (mužskými aj ženskými). Večerné správy sa vysielali o 12:00 a boli obzvlášť populárne a mali značný nárast v sledovanosti. Správy poskytované TV B92 boli veľmi komplexné, čo prispelo k zvýšeniu sledovanosti.[potrebná citácia]

2003–2011
Druhé logo TV B92 používané od 20. júna 2003 do 20. apríla 2011

11. októbra 2004 uviedla spravodajská relácia TV B92 Vesti B92 ticker, ktorý bol 19. marca 2012 nahradený flipperom. Ticker bol vrátený 4. februára 2013, ktorý bol opäť flipperom nahradený 3. februára 2014.

V apríli 2006 bola televízii B92 oficiálne udelená národná licencia na komerčné vysielanie spolu s TV Pink, Fox Televizija, TV Avala a TV Košava. Zahrnuli aj najpozoruhodnejšie pravidelné televízne programy stanice Utisak nedelje (Dojem týždňa) používateľom Olja Bećković, Poligraf (Polygraf) od Jugosláva Ćosića a Antonely Rihy a Timofejev predkladá Aleksandar Timofejev. The Insajder (Insider) séria od Brankica Stanković boli prerušované a boli jedným z mála prípadov investigatívna žurnalistika v srbskej televízii.

Do roku 2006 došlo k výraznému posunu smerom k TV B92 komercializácia. Od roku 2006 vysielala srbskú verziu servera Veľký brat reality show (Veliki brat), za čo získal obrovské zvýšenie sledovanosti i veľkú kritiku od svojich tradičných divákov. Tento trend pokračoval s ukážkami ako Uzmi ili ostavi a Želite li da postanete milionár? kvízy (miestne verzie Dohoda alebo nie a Kto chce byť milionárom?, v uvedenom poradí).

TV B92 tiež držala srbský trh na televíznych právach pre Liga majstrov UEFA od roku 2003 do roku 2006.

V hodnotiacich sezónach začínajúcich od septembra 2007, ktoré trvajú do júla 2008, predstavila TV B92 oveľa komercializovanejšiu ponuku. Svoje koncerty intenzívne inzeroval počas sezóny s nehodnotením v lete 2007.

Sieť kúpila práva na vysielanie novej miestnej šou s názvom Naša mala klinika založený na malom liečiteľskom postupe na okraji mesta. V šou účinkuje mnoho slávnych srbských hercov a herečiek. Ďalšie miestne predstavenie tzv Vratiće se zajazdili sa bude zobrazovať na TV B92. Sieť tiež nakrútila novú sezónu populárnej komediálnej šou Mile vs. Tranzicija.

Sezóna 2008–09 sa začala v októbri. Najdôležitejším projektom sezóny pre stanicu bola Operacija Trijumf. Operacija Trijumf (Hviezdna akadémia) bola najväčšia hudobná reality šou na Balkáne a bola uvedená v televízii v Čiernej Hore (V TV) Chorvátsko (Televízia Nova) Slovinsko, Macedónsko a Bosna.[potrebná citácia] V roku 2009 stanica zakúpila aj televízne práva pre spoločnosť Wimbledon (na ďalšie 4 roky, do roku 2013). Liga majstrov zápasy vysielala aj TV B92.

Dňa 7. apríla 2008 bola spoločnosť B92 Info a spravodajské vysielanie kanál spustený televíziou B92 ako srbská verzia CNN. Kanál vysielal na všetkých hlavných káblových systémoch v krajine a po internete. Na kanáli boli vysielané všetky najpopulárnejšie spravodajské relácie TV B92, vrátane Poligraf, B92 Investigates, Insajder, Kažiprst, Dizanje a športových programov. Televízia B92 nazvala spustenie informačného kanálu ako najväčší projekt televízneho segmentu spoločnosti.[10] B92 Info je od roku 2010 k dispozícii aj v Rakúsko.[11]

2011–2012
Tretie logo TV B92 sa používalo od 21. apríla 2011 do 18. marca 2012

Na jar roku 2011 sa v Belehrade náhle objavil fialový kryštalický kryptonit, ktorý je možné otáčať. Z tohto dôvodu bola televízia B92 prekvapená a špekulovala o krištáľovo-kryptonite na ulici Knez Mihailova v Belehrade. Od 19. apríla 2011 do 20. apríla 2011 začala televízia B92 vysielať niektoré promá s týmto krištáľovo-kryptonitom a niečo propagovala, ale počas spravodajského programu Vesti B92 20. apríla 2011 o 23:00 bolo známe, že TV B92 sa chystá rebranding 21. apríla 2011. Potom 21. apríla 2011 začala televízia B92 novú sezónu 2011 - 2012 a prešla vizuálnou úpravou. Zároveň predstavilo nové logo, ktoré sa skladá z fialového krištáľového kryptónu, ktorý obsahuje oranžovú lomku, zatiaľ čo sa slovná značka „B 92“ nachádza v strede krištáľového kryptónu. Okrem správ a seriálov predstavila televízia B92 viac športových programov a vysielala veľa tenis udalosti predstavujúce srbských hráčov (Grand Slam turnaje, Séria ATP Masters 1000, Finále svetového turné ATP), futbal (Európskej ligy UEFA, La Liga) a basketbal (Liga ABA). Jeho fialové krištáľovo-kryptonitové logo však malo krátkodobý charakter a používalo sa iba 12 mesiacov.

2012–2017
Štvrté a posledné logo TV B92 sa používalo od 19. marca 2012 do 10. septembra 2017

V roku 2012 TV B92 dostala svoje štvrté a posledné logo, ktorým bola fialová kocka so zlatým bleskom. Táto fialová kocka prvýkrát dorazila do Belehradu 16. marca 2012, keď televízia B92 diskutovala o fialovej kocke na ulici Knez Mihailova v Belehrade. Od 17. marca 2012 do 18. marca 2012 začala televízia B92 vysielať nejaké promo s fialovou kockou a niečo propagovala. Neskôr spoločnosť Vesti B92 18. marca 2012 o 23:00 oznámila, že TV B92 zavedie nové logo a obnoví vzhľad on-air 19. marca 2012. Nakoniec televízia B92 ukončila svoje fialové kryštalicko-kryptonitové logo a predstavila nové logo, ktoré sa skladá z fialovej kocky so zlatým zábleskom, ako aj zo slovného označenia „B92“, je v strede fialovej kocky, ale teraz je napísané malým písmenom „b“, známe ako b92. Fialová kocka bola posledným logom, ktoré neslo povolenie televízie B92, a používala sa 5 rokov od 19. marca 2012 do 10. septembra 2017.

18. marca 2013 odvysielala televízia B92 populárnu chorvátsku telenovelu Larin izbor a 11. septembra 2013, toho istého roku, sa začalo zobrazovať Turecká televízna dráma prvýkrát ako posledná veľká srbská komerčná televízna stanica, ktorá tak urobila.

O rok neskôr, 3. novembra 2014, začala televízia B92 vysielať v pomere 16: 9.

Káblový kanál B92 Info prestal existovať 18. decembra 2016.[12]

2020 – súčasnosť

O2.TV

2017–2020

Koncom októbra 2014 srbské noviny Blic uviedla, že TV B92 bude možno do konca roka 2014 premenovaná na OTV. Výsledok bol urobený po petícii bývalých zamestnancov TV B92, ktorá povedala sieti, aby zmenila svoj názov, a petíciu podpísalo okolo 1 500 ľudí. Posledným krokom k tomuto rozhodnutiu bolo odstránenie srbskej najpopulárnejšej politickej diskusnej šou v noci Utisak nedelje.[13] Mnoho verejných činiteľov a mediálnych organizácií protestovalo proti tomu, že odstránenie talk show bolo politicky motivované vládnucim vodcom Aleksandar Vučić.[13] TV B92 poprela tieto tvrdenia a označila ich ako „nepravdivé tvrdenia“.[13] O tri mesiace neskôr autorka talkshow Olja Bećković potvrdil tieto tvrdenia a obvinil Vučića ako muža stojaceho za odstránením talkshow.[14]

Plánovaná stanica OTV bola údajne zábavnou televíznou stanicou, logo novej predbežnej stanice OTV však v tom čase nebolo známe. Hovorilo sa tiež, že táto zmena nebude mať vplyv na káblový kanál B92 Info, „ktorý bude naďalej vysielať s týmto menom“, a rádio B92 bude pokračovať v práci v rovnakom formáte.

O tri roky neskôr, 11. septembra 2017, TV B92 dokončila navrhovanú zmenu značky a začala vysielať pod menom O2.TV.[15] Bolo tiež oznámené, že webový portál b92.net bude pokračovať v prevádzke.[15]

Od dnešného dňa TV B92 naďalej funguje ako O2.TV s celoštátnym pokrytím.

Vlastníctvo

V novembri 2010 sa uskutočnil grécko-švédsky spoločný podnik Astonko d.o.o. kúpila 84,99% akcií od MDLF a NCA.[16][17] Trust B92 si ponechal 11,35% akcií a malí akcionári mali 3,66% celkových akcií.[16] V septembri 2015 grécky Skupina ANT1 sa stal väčšinovým akcionárom TV B92.[18] V tom čase bola väčšinovým akcionárom aj grécka mediálna spoločnosť ANT1 Group Prva Srpska Televizija v Srbsku televízna stanica s celoštátnym pokrytím.

V decembri 2018 kúpil bývalý vlastník spoločnosti „Kopernikus Technology“ spoločnosti B92 a Prva Srpska Televizija mesiac od spoločnosti ANT1 Group za 180 miliónov eur Telekom Srbija kúpila spoločnosť Kopernikus Technology za 190 miliónov eur.[19][20] Transakcia medzi štátnym Telekom Srbija a Kopernikus spôsobila v Srbsku verejné pohoršenie, pretože trh spoločnosti Kopenikus v čase nákupu bol niekoľkonásobne nižší ako suma, za ktorú bol zakúpený; ukázalo sa tiež, že hlavný účastník spoločnosti bol blízkym príbuzným k rozhodnutiu Srbská pokroková strana dôstojník.[21]

Ostatné aktívne segmenty

B92.net

B92.net bola založená ako OpenNet na konci roku 1995 ako internetová divízia Rádia B92. Za prvých pár mesiacov prevádzky a vytočiť spojenie s Amsterdam poskytovateľ XS4ALL bol použitý. Na začiatku roku 1996 sa stal OpenNet JuhosláviaJe prvý Poskytovateľ internetupomocou analógovej prenajatej linky od spoločnosti XS4ALL a šiestich miestnych telefonických liniek.

OpenNet tiež podporoval miestnu sieť Rádia B92, Rádia ANEM a Televízie ANEM poskytovaním nonstop živého vysielania Internetové vysielanie programov Rádia B92 a TV B92 spolu s distribúciou zvukových a obrazových materiálov medzi ANEM rozhlasové a televízne stanice. Týmto spôsobom bolo všetko, čo vyprodukovali ANEM a Radio B92, dostupné na internete.

Počas Bombardovanie Juhoslávie NATO, keď predstavitelia vlády vykonali raziu v objekte Rádia B92 a deaktivovali jeho vysielač, OpenNet pokračoval vo vysielaní rozhlasového programu cez internet. Signál bol opätovne vysielaný cez satelit a niekoľkými rozhlasovými stanicami v susedných krajinách. To všetko sa dialo s podporou RealNetworks.

Dnes má stránka B92.net anglickú a srbskú verziu webových stránok. Od roku 1996 do roku 2010 je poprednou srbskou internetovou stránkou. Na svojom vrchole priemerný počet zobrazení stránky za deň presiahol 1 milión, zatiaľ čo denný priemerný počet návštevníkov dosiahol vrchol 200 000. Na svojom vrchole, Alexa.com umiestnil web B92 na 917. globálne miesto.

K decembru 2018 sa stránka Alexa.com umiestnila na B92.net na 4 730. mieste a zároveň na 9. mieste v Srbsku.

B92 Fond

V priebehu rokov B92 úspešne riadila aj Humanitárny fond. Jednou z najpozoruhodnejších akcií boli „Bitka o bábätká“, „Bitka o pôrodnice“, „Darovanie krvi - záchrana života!“ a ďalšie.[22]

Hudba a vydávanie kníh

B92 tiež prevádzkuje nahrávaciu spoločnosť, aj keď v posledných rokoch je jej vydaní málo. Niektoré z významných srbských činov, ktoré B92 pomohol zaviesť, zahŕňajú: Pálenie očí, Darkwood Dub, Kanda, Kodža i Nebojša, Votrelec, Vrooom, Kal Značka vydala aj albumy o čosi zavedenejších interpretov, ako napr Boban Marković, Rambo Amadeus, Eva Braun, Jarboli.

Oddelenie vydavateľstva kníh B92 je Samizdat B92 predstavujúci významných mladých autorov ako napr Marko Vidojković a Srđan Valjarević, ako aj množstvo zahraničných autorov.

B92 tiež prevádzkuje Rex kultúrne stredisko. Viac ako 20 rokov sa sídlo kultúrneho centra Rex a fondu B92 nachádzalo na ulici Jevrejska 16 v Belehrade.[22] Od decembra 2017 hľadajú nové miesto.[22]

Referencie

  1. ^ a b „БИЛАНС УСПЕХА (2018) - B92“. apr.gov.rs (v srbčine). Агенција за привредне регистре. Získané 4. októbra 2019.
  2. ^ a b „БИЛАНС СТАЊА (2018) - B92“. apr.gov.rs (v srbčine). Агенција за привредне регистре. Získané 4. októbra 2019.
  3. ^ William E. schmidt (20. júna 1993). „V Belehrade sa mladí snažia pretancovať vojnu“. New York Times. Získané 6. mája 2018.
  4. ^ „NAKON 30 GODINA: Veran Matić dao OTKAZ na O2, ali OSTAJE u B92, može li ova PRIČA da bude ZAMRŠENIJA?“. espreso.rs (v srbčine). 6. marca 2019. Získané 31. marca 2019.
  5. ^ „Neželané mediálne efekty v prostredí konfliktov: srbský rozhlas a chorvátsky nacionalizmus“ (PDF). Získané 28. mája 2017.
  6. ^ História XS4All (V holandčine), navštívené 16. júna 2012
  7. ^ „Ocenenia pre rádio B92“. Získané 28. mája 2017.
  8. ^ a b „Radio B92 promenio naziv u“ Prehrať rádio"". www.ekapija.com (v srbčine). ASMEDI. 20. júla 2015. Získané 20. september 2017.
  9. ^ „Play radio“. www.playradio.rs. Získané 28. mája 2017.
  10. ^ „B92 uvádza na trh„ všetky novinky “- kanál. Získané 28. mája 2017.
  11. ^ „B92 Info i u Austriji“. b92.net (v srbčine). 9. mája 2010. Získané 28. mája 2017.
  12. ^ "Kablovski kanal B92 info prestaje sa radom u nedelju". b92.net (v srbčine). 16. decembra 2016. Získané 5. decembra 2017.
  13. ^ a b c "B92: Utisak nedelje nije zabranjen". b92.net (v srbčine). 27. septembra 2014. Získané 6. decembra 2017.
  14. ^ "Olja Bećković:" Utisak nedelje "je zabranio Vučić". blic.rs (v srbčine). 7. januára 2015. Získané 6. decembra 2017.
  15. ^ a b „TV B92 postaje O2 televize, B92.net ostaje B92.net“. B92.net (v srbčine). 3. septembra 2017. Získané 20. september 2017.
  16. ^ a b Barlovac, Bojana (21. augusta 2014). „Srbská komisia pre hospodársku súťaž testuje predaj B92“. .balkaninsight.com. BIRN. Získané 6. decembra 2017.
  17. ^ „Ikonická srbská televízia B92 sa oficiálne stáva históriou“. Získané 25. mája 2018.
  18. ^ „Antena grupa preuzela većinski udeo u B92“. b92.net (v srbčine). 22. septembra 2015. Získané 6. decembra 2017.
  19. ^ „Novi vlasnik Prve televizije i O2 TV“. b92.net (v srbčine). 4. decembra 2018. Získané 6. decembra 2018.
  20. ^ Obradović, M. (6. novembra 2018). „Telekom: Kopernikus smo platili manje od 200 milliona evra“. danas.rs (v srbčine). Získané 17. novembra 2018.
  21. ^ Obradović, M. (13. novembra 2018). „Milićević: Kopernikus vredi 37,5 miliona evra“. danas.rs (v srbčine). Získané 17. novembra 2018.
  22. ^ a b c „Fond B92 i KC Reks ostali bez prostora“. b92.net (v srbčine). 5. decembra 2017. Získané 5. decembra 2017.

vonkajšie odkazy

Pin
Send
Share
Send